När dagen drog igång stod Mikael Sander från Skobes i Katrineholm redo med fem olika elbilar, från flera märken, uppställda i solparken. Besökarna kunde provsitta, ställa frågor – och ta en provtur.
Samtidigt fanns Enium på plats för att svara på frågor om laddlösningar, medan ETC:s medarbetare informerade om solenergi och elavtal från ETC El.
– Många undrar fortfarande hur långt man kan köra på en laddning, men batterierna har visat sig hålla mycket längre än man trodde för bara några år sedan, berättar Mikael Sander.
Han skrattar när han minns en ovanlig fråga:
– Det var bara en jag inte riktigt kunde svara på: hur mycket räckvidden påverkas om man kör med en hästvagn på dragkroken. Den får jag nog ta reda på till nästa gång.

Även Fredrik Brännkärr fick många frågor – inte bara om laddboxar, utan om el i allmänhet.
– En besökare hade kört elbil i flera år utan egen laddbox. När vi tittade på hennes förutsättningar såg vi att hon kunde sänka elnätsavgiften genom att byta till mindre säkringar i samband med installationen. Så det blev en bonus, säger han.
Långväga besökare
Bland besökarna fanns både lokala nyfikna och långväga gäster.
Eva Hallström hade rest från Sunne.
– Jag har varit här tidigare och ville se hur ETC solpark har utvecklats, för jag tycker att projektet är fantastiskt! Det slår mig när jag går runt här, att man kan implementera solceller överallt, även som bullerplank och trottoar. Att prova elbil var spännande, men jag är nöjd med min biogasbil och tror mycket på att konvertera befintliga fordon, säger hon.
Hon lyfter också vikten av samarbete:
– Det känns fint att se hur många som arbetar för omställningen. ETC Solpark är en aktör, vi i Sunne en annan. Jag tror på det goda exemplets makt, i allt ifrån solceller till att få lantbrukare att omvandla gödsel till energi.
Från elbil till tipspromenad till växthus
Från Täby hade Anneli Rotonen rest tillsammans med sin familj.
– Det var inte bara elbilarna som lockade oss hit. Vi passade också på att besöka växthusen, titta på konst och gå tipspromenaden, säger hon.

Även Eva och Kjell Sander från Katrineholm tog del av hela utbudet.
– Vi kommer hit lite då och då, det är alltid trevligt här – och maten är god, säger Eva.
Efter en provkörning konstaterade Kjell:
– Elbilarna var imponerande, men vi kör inte så mycket så vi får se. Däremot blev jag väldigt intresserad av möjligheten att köpa andelar i solceller här i solparken och få el för 1 öre per kilowattimme under halva året. Det känns som ett smart alternativ för oss som har skuggigt tak hemma.
Gemensam kraft framåt
Mot slutet av dagen summerade arrangörerna – Mikael Sander (Skobes), Fredrik Brännkärr (Enium) och Lottie Winnerhed (ETC Solpark) – evenemanget med optimism.
– Det kom kanske något färre besökare än vi hoppats på, men det gör bara att vi blir ännu mer övertygade om hur viktiga sådana här dagar är. Människor behöver få se, känna och förstå hur omställningen faktiskt fungerar i praktiken, säger Lottie Winnerhed.
Fredrik Brännkärr nickar instämmande:
– Ja, vi behöver synas mer och samarbeta mer. Det här gör vi definitivt om nästa år!
Sveriges billigaste snabbladdare på solel
Under elbilsdagen var det dessutom premiär för nya snabbladdare i solparken som nyligen installerats. Lottie Winnerhed konstaterar att de får elbilsägare att hitta till solparken. Hon berättar:
– Fyra bilar kan snabbladda samtidigt här. Vi har redan fått mycket positiv respons på att vi har ett enastående bra pris: 1,80 kronor dagtid per kWh för att ladda på solel. Det är tydligt att det uppskattas av elbilsägare som är vana att snabbladda betydligt dyrare längs vägarna.
